Samenvatting van de te maken reis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Ben en Riekie Engelen - WaarBenJij.nu Samenvatting van de te maken reis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Ben en Riekie Engelen - WaarBenJij.nu

Samenvatting van de te maken reis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ben en Riekie

17 Januari 2011 | Nederland, Leeuwarden

Hoewel deze website bedoeld is voor Ben en Riekie is dat deze reis niet het geval. Riekie blijft thuis en ik ga alleen. Eindbestemming is de Banc d'Arguin.

Uit de voorlichtings- en kennismakingsbijeenkomst op 16-1-2011 bleek wel dat het programma hier en daar nog wel aan de wensen van de deelnemers kan worden aangepast.

Dag 1: Vertrek uit Leeuwarden om plm. 9.30 uur naar vliegveld Weeze (Duitsland). Aankomst in Marrakesh rond 17.30 uur waar de reisleider ons van het vliegveld haalt. Daarna naar het hotel en is er nog gelegenheid de binnenstad en natuurlijk de markt te bezoeken.

Dag 2:
Met een bus de Desert Guelmin en Tan Tan naar Atlantische kust. Bezoek aan de zoutpannen van Tazgha en de monding van de Oued Chbika. Overnachting: Hotel Mekka, Laayoune.

Dag 3:
Rit langs de kust van de Westelijke Sahara met regelmatige stops waarbij de spectaculaire kustlijn wordt bezocht. Overnachten in Hotel Barbas bij de nederzetting Dekhmar op 70 km van de grens met Mauretanië.

Dag 4:
Grenspassage Marokko - Mauritanië. Door naar de havenstad Nouadhibou. Bezoek aan de dependance van de zeehondencreche Lenie 't Hart. Kijkje bij de Satellite Reserve Cap Blanc, waar enkele van de laatste monniksrobben van West-Afrika voorkomen. Overnachting bij Campement Baie de Levrier in Nouadhibou.

Dag 5:
Vertrek uit Nouadhibou over de Sahara Highway. Na 200 km 40 km door de woestijn langs spectaculaire duinenformaties naar Cap Tafarit in de banc d' Arguin. Overnachting in tentenkamp Tafarit.

Dag 6:
Boottocht met Imraguen-vissers vanaf Iwik naar het eiland Nair. Bezoek aan het wetenschappelijk onderzoekscentrum Iwik van PBNA. Overnachting in campement Iwik.

Dag 7:
Rit met de auto naar de dorpjes Tessot en Rguiba. Bezoek aan de botenwerf. Door de Azzefal duinen naar de hoofdstad van de Banc d'Arguin, Nouamghar. Overnachting in campement Nouamghar.

Dag 8:
Autorit door de Azzefal-duinen naar de 'hoofdstad' van de Banc d'Arguin, Nouamghar. Bij eb een gedeelte over het strand van de Atlantische Oceaan naar Tiouilit. Daarvandaan via Sahara Highway naar grens. Grensoversteek.

Dag 9:
Dekhmar - Layoune. Met stops langs de kust. Overnachting Hotel Mekka.

Dag 10:
Layoune - Agadir. Bezoek aan bedding van de Saguia El Hamra bij Layoune. Belangrijke overwinteringsplaats van diverse wadvogels. Overnachting Hotel Hagounia.

Dag 11:Agadir - Fez. Vertrek 9.20 uur plaatselijke tijd. Daarna hopelijk niet te moe maar voldaan weer naar huis. Aankomsttijd 13.55 uur Weeze.